2013
De publieke opinie over de EU
/ 2 Comments /Een inwoner van Colorado of Washington noemt zichzelf meestal een “Amerikaan”, wanneer gevraagd wordt naar de nationaliteit. De Amerikanen voelen zich verenigd onder de vleugels van hun continent.
In Europa ligt dat toch nog iets anders. Men noemt zich toch eerder een Nederlander of Spanjaard dan een Europeaan. “De Europese identiteit” lijkt nog ver weg, alhoewel er al wel een heel aantal symbolen zijn die deze identiteit vertegenwoordigen. Zo betalen alle lidstaten van de EU met de euro, is er een Europese identiteitskaart, een Europees rijbewijs, een Europese vlag en zelfs een Europees volkslied. Van dat laatste hebben de meeste Europeanen nog nooit gehoord.
(Ode aan die Freude van Beethoven, het Europese volkslied).
Er lijkt dus nog een lange weg te gaan om het gevoel van één Europese identiteit bij de Europeanen te bewerkstelligen. Dat is ook iets dat niet over één nacht ijs bewerkstelligt kan worden, aangezien Europa een geschiedenis van verdeeldheid kent. Toch zijn veel Nederlanders behoorlijk positief over het lidmaatschap van de EU. Alhoewel communicatiewetenschappers aangeven dat de Eurobarometer, het instrument waarmee de visie van de burger op de EU veelal wordt gemeten, meer de eerste indruk van de burger over de EU dan een beargumenteerde mening weergeeft.
(de visie van een communicatie expert op de communicatie over Europa).
Gelukkig zijn er genoeg mensen die zich bezigheden met het toewerken naar eenheid binnen de Europese Unie; dé belangrijkste reden waarom de EU überhaupt ooit is opgericht.