De Europese Unie uitgelicht

divider

EU scherpt regels omtrent CO2-uitstoot aan

separator


EU scherpt regels omtrent CO2-uitstoot aan

/ 0 Comments /

co2-eu-regelsDe Europese Unie zet volop in op verduurzaming. De CO2-uitstoot van auto’s moet in de komende jaren fors omlaag. Om ervoor te zorgen dat fabrikanten hier aan meewerken worden verbeterde testmethodes gemaakt.

De speciale milieucommissie van het Europees Parlement heeft ingestemd met een pakket strengere CO2-eisen voor personenauto’s. In 2020 moet de CO2-uitstoot van deze auto’s worden gereduceerd tot 95 gram CO2 per kilometer. In de jaren daarna moeten nieuwe auto’s ieder jaar ongeveer vijf procent zuiniger worden dan het jaar ervoor. PvdA-Europarlementariër Judith Merkies is blij met het besluit. Volgens haar hebben veel autofabrikanten geprobeerd om strengere normen te houden. Haar GroenLinkscollega Bas Eickhout is ook blij. “Europa kan geen goedkopere auto’s maken dan de rest van de wereld, maar kan wel uitblinken in kwaliteit en innovatie.” Ambitieuze wetgeving moet er volgens Eickhout voor zorgen dat Europa’s positie als wereldleider in productie van zuinige en elektrische auto’s behouden blijft.

De verscherpte regelgeving heeft een aantal voordelen. Buiten de verminderde uitstoot en zuinigere auto’s, is een automobilist gemiddeld 400 euro per jaar minder kwijt aan brandstof. Niet alleen goed voor het milieu, maar dus ook voor de portemonnee. Autofabrikanten Renault, Peugeot en Fiat staan achter de verscherpte regels. Ze hebben allen aangegeven dat nieuwe wetgeving en CO2-standaarden nodig zijn om te blijven innoveren.

De wetgeving is er onder andere voor bedoeld om gesjoemel met testprestaties aan te pakken. Consumenten worden vaak misleid met het brandstofverbruik. Dit ligt vaak veel hoger dan fabrikanten willen doen geloven, mede veroorzaakt door de lage bijtelling die de overheid aanbiedt voor leaseauto’s met laag verbruik en beperkte uitstoot (al wordt er wel onderscheidt gemaakt tussen verschillende leasevormen). Zowel leasemaatschappijen als autofabrikanten hebben er daardoor baat bij om het verbruik en uitstoot zo gunstig mogelijk voor te stellen. Maar ook consumenten die niet leasen kunnen bijvoorbeeld vrijgesteld worden van wegenbelasting als zij een dergelijke auto aanschaffen. Een derde tot de helft van de lagere brandstofkosten die door automakers worden geclaimd, is volgens Eickhout gebakken lucht. Om dit tegen te gaan wordt waarschijnlijk in 2017 een nieuwe testmethode geïntroduceerd worden.

separator
Privacy Policy