2013
European Sharing Economy Coalition
/ 0 Comments /We merken het aan alle kanten. In Europa is de ruilcultuur, oftewel collaboratieve consumptie, steeds groter aan het worden. De toegang tot een product wordt voor consumenten belangrijker dan het bezit ervan. Het internet en de daardoor opkomende sociale media maken het eenvoudig om gebruiksvoorwerpen aan andere aan te bieden of om contact te zoeken met mensen die iets hebben wat jij (tijdelijk) kunt gebruiken. Een voorbeeld binnen de EU is bijvoorbeeld het ruilen van huizen. Twee huishoudens spreken met elkaar af om een bepaalde periode van huis te ruilen. Dit biedt daarbij direct ook extra mogelijkheden voor vakantie; op vakantie gaan hoeft op deze manier niet duur meer te zijn.
EU beleid
Binnen de EU komt ook steeds meer beleidsmatig aandacht voor collaboratieve consumptie. Deze nieuwe vorm van consumeren past namelijk goed binnen het beleid van de EU door de gemeenschappelijke doelen als verhoging van efficiënt gebruik van hulpbronnen, banen en welvaart creëren en bouwen aan een participatie gemeenschap. Nieuwe initiatieven en bedrijven op het gebied van collaboratief gebruik, ondervinden echter nog wel weerstand door verouderde wetgeving en vijandigheid van gevestigde ondernemingen. Het Europees Economisch en Sociaal Comité (EESC), één van de adviesorganen van de Europese Commissie, organiseerde op 25 september een openbare hoorzitting over collaboratieve consumptie. Het doel was om deelnemers standpunten op dit onderwerp te laten uitwisselen met verschillende belanghebbenden. Als vervolg op het evenement is er tot eind december een advies openbaar gesteld waarop commentaar geleverd kan worden. 1 januari maakt de EESC het advies definitief en stuurt deze vervolgens naar de Europese Commissie. Uiteindelijk zal die moeten overwegen of er wetgeving op het gebied van collaboratieve consumptie nodig is.
EURO-SHE
De openbare hoorzitting was tevens de lancering van de European Sharing Economy Coalition (EURO-SHE). De coalitie verkent de mogelijkheden hoe EU-beleidsmakers en andere belanghebbenden het beste kunnen samenwerken om tot de noodzakelijke voorwaarden te komen om de economie waarin delen centraal staat te stimuleren.De voornaamste doelstelling van de coalitie is een economie waarbij delen en samenwerking een grotere rol spelen in het Europese beleid. Dit moet bereikt worden door een groep mensen bij elkaar te brengen die als een eenheid naar buiten treed. Uiteindelijk moet er een volwassen beleid staan, waarin het delen steeds meer centraal staat. Via strategische adviesdiensten helpt de coalitie bedrijven en overheden in Europa om de ‘Sharing Economy’ te begrijpen en te benutten. Concrete maatregelen die op korte termijn worden doorgevoerd, moeten zorgen voor een grote lokale impact.
Collaborative consumption blijft groeien
Collaborative consumption trekt ook internationaal steeds meer aan. Dat merk je bijvoorbeeld aan het aantal toenemende peer-to-peer platforms dat zich richt op de travelindustrie. Deze sites maken het mogelijk om de lokale bewoners idirect in contact te brengen met toeristen. Dit geeft hen de mogelijkheid om geld te verdienen aan toerisme en een eerlijke prijs te vragen voor diensten. Deze websites zijn dus een soort marktplaats om lokale toeristen via lokale bewonders (met bijvoorbeeld een authentiek restaurantje) unieke ervaringen en rondreizen aan te bieden op plekken waar je niet zo snel zou komen. Dit heeft uiteraard ook een groot voordeel voor de reizigers, namelijk dat ze op deze manier kennis kunnen maken met het echte leven van de locals in een land voor een eerlijke prijs.
Nederlandse initiatieven
In Nederland zijn er al tal van voorbeelden van collaboratieve consumptie. De OV-fiets is zo een voorbeeld waarbij abonnementhouders bij de meeste treinstations gebruik kunnen maken van een fiets. Er zijn ook Nederlandse initiatieven die collaboratieve consumptie over de landsgrenzen heen inzetten. Neem Withlocals, deze organisatie brengt toeristen direct in contactmet locals uit Azië waardoor er zonder commerciële tussenpartij een privetour kan worden geboekt in bijvoorbeeld Sri Lanka of een andere onderlinge afspraaak gemaakt kunnen worden. Niet alle initiatieven komen van organisaties, ook burgers onderling proberen elkaar steeds vaker te helpen. De website Thuisafgehaald, waarbij mensen hun overschot aan eten kunnen aanbieden aan mensen uit de buurt, is een voorbeeld hoe buurtbewoners elkaar kunnen helpen.